Kao regionalni i globalni lider, Cushman & Wakefield/CBS International sudjeluje na kapitalnim projektima, a pruža savjetodavne usluge vlasnicima nekretnina, investitorima i zakupcima u svakom aspektu poslovanja u vezi nekretnina, bilo da je riječ o izgradnji, kupovini, prodaji, financiranju, zakupu, procjeni vrijednosti ili upravljanju nekretninama.

Tvrtka posjeduje tržišnu ekspertizu kojom se može pohvaliti vrlo mali broj tvrtki na svjetskoj razini, te profesionalan tim čiji je dio i Ivan Mihaljević, konzultant za uredske prostore s kojim smo razgovarali o trendovima i budućnosti tržišta uredskih prostora. Ivan je dio tvrtke od njenog samog začetka na hrvatskom tržištu, a osim za uredske prostore, stručnjak je za sve vrste nekretnina te aktivno radi i na kapitalnim investicijskim transakcijama, na tržištu komercijalnih nekretnina prisutan je već sedam godina te je izvrstan sugovornik za navedenu temu. 

Iza nas je turbulentna godina, kako se odrazila na tržište uredskih prostora? 

Budući da se nalazimo na samom kraju godine, polako možemo podvući crtu i zaključiti da je zagrebačko tržište uredskih prostora bilo izrazito dinamično i aktivno, neovisno o situaciji vezanoj uz pandemiju. Ukupna aktivnost klijenata pri zakupu uredskih prostora iznosila je 25.450 m2 u prva dva kvartala ove godine, što je na gotovo istoj razini u usporedbi s istim periodom 2020 godine. Cijene zakupa modernih uredskih prostora ostale su vrlo stabilne, a iznose 10 – 13 EUR/m2 za uredske prostore B klase i 14 – 16 EUR/m2 za uredske prostore A klase, dok je stopa slobodnih uredskih prostora trenutno na razini 4,2 % i najniža je u regiji. S obzirom na sve navedeno kao i na potencijal tržišta za koji očekujemo da će nastaviti rast u narednom periodu, jasno je kako tržištu nedostaje razvoj novih uredskih projekata.  

Na koji je način pandemija utjecala na kretanja na tržištu? 

Vidljivo je da pandemija nije značajno utjecala na komercijalni aspekt i kretanja na tržištu u smislu cijene ili popunjenosti, već se utjecaj manifestirao po pitanju načina korištenja samih ureda i prilagodbu istih na novonastale situacije. Trendove određuju pojedini sektori te je razvidno kako su tvrtke reagirale tako da u velikom broju primjenjuju fleksibilne modele rada i tzv. hibridno poslovanje koje obuhvaća kombinaciju rada od kuće i rada iz ureda, a strategije se razlikuju ovisno o potrebama samih tvrtki i načinu prilagodbe njihovom poslovanju. Također, trend koji je vrlo aktualan jest shared desk politika, gdje upravo zbog hibridnog načina poslovanja i mogućnosti rada od kuće, zaposlenici dijele radno mjesto i nemaju nužno vlastiti stol i stolicu koja je namijenjena upravo njima što tvrtkama omogućava iskorištavanje prostora za neke druge, dodatne sadržaje unutar ureda. Uredski prostori kakve smo poznavali i u kojima smo radili doživljavaju ozbiljan preobražaj, a u prvi plan stavlja se ulaganje u infrastrukturu ureda i kreiranje novih multifunkcionalnih zona kako bi se potaknula kreacija i suradnja među zaposlenicima te se stvorilo ugodno i poticajno okruženje. 

Kakva su predviđanja kretanja tržišta uredskih prostor u narednom periodu i općenito uredskog poslovanja u budućnosti? 

Očekujemo da će, ukoliko se nastavi s uobičajenim poslovanjem bez dodatnih restrikcija ili mjera tijekom zime i sljedećeg proljeća, tržište uredskih prostora zadržati svoju stabilnost te u narednim godinama očekujemo nastavak aktivnosti i interesa za nove projekte koji će svojim korisnicima pružiti sve već navedeno, uz očekivani blagi rast cijena zakupa kojemu već sada svjedočimo. Globalno, budući da tehnološki divovi poput Apple-a, Microsoft-a i Google-a aktivno donose strategije o povratku zaposlenika u urede te čak idu u smjeru dodatnih ulaganja u infrastrukturu uredskih kapaciteta možemo zaključiti da tržište uredskih prostora nastavlja svoj rast. Očekujemo da će i naše tržište slijediti ove trendove s obzirom na to da smo tijekom pandemije imali priliku vidjeti  da rad od kuće ne može jednostavno zamijeniti rad u uredu, prvenstveno u smislu efikasnosti zaposlenika, njihove međusobne komunikacije te organizacije uobičajenih poslovnih procesa. Navedeno potvrđuje i istraživanje  koje je ove godine provela naša tvrtka koje je pokazalo da je u drugom kvartalu 2020. godine čak 82 % ispitanih tvrtki radilo od kuće puno radno vrijeme, dok je godinu dana kasnije - u svibnju 2021. godine tek njih 26 % zadržalo navedeni model rada. Što se tiče samog uredskog poslovanja, vjerujemo da će velike kompanije nastaviti s unapređivanjem radnog okruženja i rada svojih zaposlenih. Tvrtke će za svoje  uredske prostore sve više angažirati timove konzultanata koji će osmišljavati funkcionalna i tehnološki napredna rješenja u cilju podizanja kvalitete radnog okruženja za svoje zaposlenike i korisnike tih prostora. 

U slučaju dodatnih pitanja slobodno se javite Ivanu na njegov Linkedln profil ili na email.