Kakav je zapravo suvremeni uredski prostor i koji su njegovi glavni fokusi?

Prilikom rada u izolaciji pokazalo se da, pogotovo nakon nekoliko mjeseci, dolazi do pada kreativnosti i entuzijazma zaposlenika zbog izostanka glavne komponente koja zaposlenike gura da razmišljaju izvan svojih uobičajenih granica i potiče ih na kreativnost, a to su slučajni susreti. Ured je mjesto koje, osim što osigurava prostor za rad, također spaja zaposlenike te ih putem međusobnih kontakata i suradnje potiče na razvijanje novih ideja. On je prostor koji jača kulturu i duh firme. Iz tog razloga, posebnu pozornost potrebno je obratiti na projektiranje prostora za neplanirane i neformalne socijalne interakcije.

Nadalje, suvremeni ured pokazuje potrebu za organizacijom svih prostora na jednoj etaži. Dosadašnjim projektiranjem na nekoliko etaža pokazalo se da dolazi do gubitka interakcije među zaposlenicima što u konačnici vodi i do slabljenja same kulture firme. Kao i u projektiranju gradova, u suvremenom uredskom prostoru fokus nije toliko na zonama rada (građevinama) koje on posjeduje, a koje su zamjenjive radom od doma. Glavni fokus je na stvaranju promenada (ulice), zona slučajnih susreta i socijalnih interakcija, koje nas potiču na razmjenu ideja i jačanje kreativnosti. Važno je stvoriti dinamičan prostor koji je puno više od samog mjesta za rad i koji omogućava različite tipove okupljanja i kolaboracije. U tom smislu, uloga arhitekture je stvaranje gabarita i predlaganje funkcija samog prostora, dok su korisnici ti koji kroz vrijeme određuju što se u njima odvija. Ovisno o načinu rada firme i trenutnim potrebama zaposlenika, te zone moraju omogućiti i eventualne promjene načina korištenja. Upravo to je glavni element suvremenog radnog mjesta koji tehnologija nikako ne može zamijeniti.

Fotografija: Reversing Labs_foto Sanja Bistricic i Katarina Cirkovic

Također, prilikom projektiranja suvremenog ureda sve se više obraća pozornost na korisnike prostora, zaposlenike, kao pojedince sa specifičnim funkcionalnim i emocionalnim potrebama. Svi zaposlenici su različiti, a samo zadovoljavanjem njihovih individualnih potreba možemo doći do stvaranja novih inovativnih proizvoda ili usluga. Iz tog razloga uredski prostor mora biti raznolik kako bi zadovoljio potrebe različitih profila zaposlenika. Kako bi to osigurali, na početku projektiranja svakog uredskog prostora Brigada organizira radionicu s klijentima u kojoj sudjeluje tipičan presjek zaposlenika te firme.

Iz radionice dolazimo do saznanja koje su stvarne potrebe zaposlenika, kojih ponekad niti oni sami nisu svjesni. Od klijenta dobivamo uvid u procese rada i trenutne načine korištenja prostora, pozitivne karakteristike kako firme tako i prostora koje uvijek pokušavamo zadržati, ali i dijelove na kojima je najpotrebnije poraditi kako bi se osigurala povezanost radnika i kvalitetan i inspirativan rad. U toj fazi projektiranja ponekad dolazi i do potpune promjene od početnih zahtjeva samog klijenta te do promjene vizije o njihovom budućem prostoru.

Osim toga, tijekom procesa projektiranja i dizajniranja novog uredskog prostora, poželjno je organizirati prezentaciju za sve zaposlenike i buduće korisnike u prostoru koji za njih oblikujemo. U toj fazi možemo se fokusirati na potrebe pojedinaca te omogućiti da svaki zaposlenik doprinese nastanku svog novog ureda i time se još više osjeća kao dio cjeline. Zajedničkim stvaranjem prostora postiže se i rast kolektivnog identiteta te zajedničke kulture firme, koji pojedincu pružaju oslonac za ostanak i kvalitetan rad.

Iz svega proizlazi da suvremeni uredski prostor nije samo prostor rada, već ima i socijalnu komponentu - može potaknuti i inspirirati korisnika. On djeluje kao socijalno ljepilo za ljude da se okupljaju u duhu razmjene znanja i kreativnosti.

Autorica: Ena Tadej