Marko i Luka - Recite nam nešto više o sebi, čime se konkretno bavite? Koje fakultete se završili? 

Luka: Oboje smo završili Fakultet Informatike i Organizacije u Varaždinu, što nam je poslužilo kao dobar uvod u poduzetništvo u IT sektoru. Naša firma, Livmark d.o.o. podijeljena je na dva dijela (svaki od nas vodi jedan taj dio), a to su Pametni sustavi koje vodim ja, i Digitalna agencija koju vodi Marko. Oboje je blisko vezano za informacijske tehnologije. Digitalna agencija se odnosi na pružanje usluga poput digitalnog marketinga, social media i community menadžment, web dizajn i drugo. Dok se Pametni sustavi odnose na sve "pametno" kao što su pametne kuće, stambene zgrade, poslovni i ugostiteljski prostori, no istovremeno i pojedinačni proizvodi kao što su na primjer pametne brave za koje smo razvili vodeći brend u hrvatskoj pametnebrave.hr. U sklopu pametnih sustava radimo s našim partnerima, to su gotovo uvijek zahtjevniji projekti na kojima se ne bi mogli ni snaći sami jer ima potrebe za širokim spektrom znanja i iskustva.  

Marko - Dosta ste aktivini na Linkedlnu? Vidim da ste bili jedan od panelista na Linekedln meetupu-u u Osijeku, podjelite s nama dojmove? 

Trudim se biti što aktivniji i prenijeti neka svoja znanja i iskustva drugima kako bi mogli izvući nešto i za svoju trenutnu situaciju. Vidim napravili ste zadaću. Da, meetup je bio stvarno odličan. Bio sam već na nekoliko Linkedin meetupa, ali sad u Osijeku je definitivno bila najbolja interakcija s publikom. 

Luka - Što nam možete reći o automatizaciji poslovnih prostora? 

Mogu Vam reći da još uvijek nisu ušli u mainstream, ali su definitivno sve popularniji u zadnjih par godina. Prednosti su očite: ušteda energije, komfor, jednostavnost, praktičnost i to sve više investitora prepoznaje. Pametni sustav u poslovnom i bilo kojem drugom prostoru, podiže vrijednost same nekretnine, pa je stoga to logičan sljedeći korak za one koji uvijek guraju naprijed što se inovacija tiče. Dakle, pod pametnim sustavom ne mislim na skupinu uređaja koje možete kupiti u svakom drugom dućanu s tehnikom (pametne žarulje, pametne utičnice, pametni termostati itd.), tu mislim na ozbiljne sustave kao što su KNX, HDL Automation, iRidium Mobile. Takvi se pametni sustavi integriraju u samu srž nekog objekta (npr. poslovne zgrade), postaje jedno s tim objektom jer to više nije samo poslovna zgrada, to je "pametna" poslovna zgrada. Najčešće se automatiziraju prostorije za sastanke. Dakle, kontrola projektora i njegovog platna za projiciranje, zastora/roleta, rasvjete, audio sustava, grijanja i klime. Dok za zgradu kojoj je primarni cilj ušteda energije svakako preporučujem automatizaciju grijanja, hlađenja i rasvjete.  

Luka - Možete li našim klijentima objasniti što je PropTech? 

Nekretnine dodiruju sve što radimo. To je ekonomija fizičkog prostora - doslovno oblikuje naše živote definirajući okruženje u kojem živimo i poslujemo. Tehnologija je u posljednjih nekoliko desetljeća učinila mnogo za revoluciju u protoku informacija, komunikaciji, prodaji, plaćanju i transportu. No nekretnine su veće od svih tih kategorija zajedno, a transformacija koju bi tehnologija nekretnina mogla unijeti u naše živote veća je i dublja nego što mislite. Proptech se može definirati kao uporaba tehnologije i softvera za pomoć u današnjim potrebama nekretnina. Za poslovne zgrade to bi moglo značiti sve, od digitalnog olakšavanja jedinstvenog iskustva na radnom mjestu, do ponude naprednih podataka i mogućnosti analize za povratne informacije u stvarnom vremenu, pa čak i do pomoći timovima za nekretnine pri kupnji, prodaji i upravljanju njihovom imovinom. Ukratko: cilj je učiniti sve o vlasništvu, najmu ili svakodnevnom radu u poslovnoj zgradi jedinstvenim, lakšim i učinkovitijim. To je spoj "obične" zgrade s raznim tehnologija kao što su pametni sustavi automatizacije, softvera za upravljanje i analizu prikupljenih podataka - kada će sva zgrada biti takva, to će biti zaista Smart City.

Luka - Što se podrazumjeva pod pojmom "pametna zgrada"? 

To je jednostavno rečeno zgrada s integriranim pametnim sustavom automatizacije koji upravlja raznim aspektima poput rasvjete, grijanja, hlađenja, zavjesama i tome slično 

Marko - Zašto je važno da svaka poslovna zgrada/uredska zgrada ima svoju webstranicu? 

To je kao kućni broj nekad, ako ga niste imali, niste „postojali“. Danas je isti slučaj s web stranicom. Nekad su poduzetnici ušetali u zgradu i saznali sve informacije od zaduženog osoblja, a danas to isto želimo odraditi putem weba. Brže i jednostavnije. Ako vam je u interesu da poboljšate dostupnost informacija, web stranica je nužna. 

Ako trebate webstranicu za svoju poslovnu zgradu, slobodno se javite - [email protected]

Marko i Luka - Što biste poručili drugim mladim ljudima koji se žele baviti poduzetništvom? 

Da budu hrabri i da već danas krenu s kvalitetnim povezivanjem jer dobri partneri/klijenti će najviše doprinijeti u poduzetničkoj priči.  Nemojte se ustručavati pitati neke tehničke stvari, postoje inkubatori, udruge, online zajednice koje pomažu upravo ljudima koji žele krenuti u poduzetništvu tako da to iskoristite. Također, Luka i ja smo uvijek dostupni tako da nam se slobodno javite na Linkedlnu.